معاون وزیر خارجه ایران: به دنبال قطع روابط با بریتانیا نبودیم
نوشته شده توسط : iyem

قشقاوی: وزارت امور خارجه ایران مخالف قطع رابطه با بریتانیا بود

معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است که نمایندگان مجلس ایران سال گذشته به دنبال تصویب طرحی برای قطع کامل روابط با دولت بریتانیا بودند، ولی با رایزنی رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه ایران، این طرح به رأی گذاشته نشده است.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه، ۲۰ خرداد، به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که سال گذشته پس از تماس یکی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران دریافته است که قرار است در جلسه علنی روز بعد، قطع کامل روابط با "دولت انگلیس" با قید دو فوریت مطرح شود و به همین دلیل نیمه شب این موضوع را به رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران خبر داده است.

به گفته او، این دو مقام ارشد ایران هم این موضوع را با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، مطرح کرده‌اند و در نهایت، این طرح به رأی گذاشته نشده است.

آقای قشقاوی اضافه کرده است: "چه ما که استدلال می‌کردیم بهتر است روابط تا سطح کاردار کاهش پیدا کند و چه نمایندگان که خواستار قطع روابط بودند، عاشق جمال انگلیسی‌ها نبودیم، بلکه هر کدام دلایل کارشناسی خود را داشتیم."

او گفت که به همراه معاون وقت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی ایران حاضر شده و استدلال کرده است که "قطع روابط در شرایط کنونی به مصلحت ما نیست".

آقای قشقاوی اضافه کرده است که تا پیش از آنچه او "حادثه سفارت انگلیس" خواند، این طرح با محور "کاهش سطح روابط" در جلسه علنی مجلس ایران پیش رفته است.

مجلس ایران طرح کاهش روابط با بریتانیا را روز ششم آذر ۱۳۹۰ تصویب کرد و شورای نگهبان که وظیفه بررسی انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی و دستورات شرعی را به عهده دارد، یک روز بعد، این مصوبه را تایید کرد.

طبق قانون مصوب، پس از ابلاغ این مصوبه از سوی دولت، روابط ایران و بریتانیا باید در مدت دو هفته به سطح کاردار کاهش می‌یافت.

این طرح بعد از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی وزارت دارایی بریتانیا مطرح و تصویب شد.

اما یک روز پس از تایید شورای نگهبان، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران، روز هشتم آذر ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی که معترضان به سیاست‌های بریتانیا خوانده شدند، قرار گرفت.

این افراد که رسانه‌های داخلی ایران آنها را دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان بسیجی معرفی کردند، با ورود به ساختمان این دو مرکز با نیروهای پلیس مستقر در آنها درگیر شدند و به تخریب اموال دست زدند.

به دنبال این حمله‌ها، وزارت امور خارجه ایران از "رفتارهای غیرقابل قبول معدودی از معترضان" ابراز تاسف و اعلام کرد که ایران قوانین و مقررات بین‌المللی و مصونیت اماکن دیپلماتیک را محترم می‌داند.

با این حال، وزارت امور خارجه بریتانیا روز ۹ آذر ۱۳۹۰ اعلام کرد که تمام دیپلمات‌های این کشور از ایران خارج شده‌اند و سفارت بریتانیا در تهران نیز تعطیل شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا هم صادر شده و به کارمندان این سفارتخانه ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

در مقابل این تصمیم بریتانیا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اخراج تمام کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن را اقدامی "شتاب‌زده و انفعالی" توصیف کرد گفت: "بدیهی است دولت جمهوری اسلامی ایران متقابلا اقدامات لازم در این خصوص را انجام خواهد داد و مسئولیت حفاظت از اموال و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در لندن را متوجه دولت انگلیس می‌داند."





:: برچسب‌ها: طبیعت , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: